lördag 13 april 2013

2007 Château Pech-Latt och lite gratisreklam...

Hembakt surdegsbröd och rötjut. Enklare (och godare) blir det knappast.
Börjar med graitsreklamen....

Ni (som har blivit förgiftade av facebbok-flugan) vet de där irriterande reklamposterna som senaste året eller så börjat dyka upp allt mer bland statusuppdateringarna. De är irriterande på så många nivåer, och det läskigaste av allt är att de gärna kommer med reklam relaterat till saker som man surfat på när facebook inte ens varit öppet. Storebror ser dig definitivt. Hur som helst så dök det upp reklam för en app genom vilken man genom att betala 99 kronor per månad får obegränsad tillgång till ett gäng tidningar i nya och tidigare utgåvor. Reklamen utlovar att man får prova en utgåva av varje titel helt gratis. När jag väl gick in på Readlys hemsida så såg jag att det bland annat fanns ett gäng fototidningar, lite fitnesstidningar (man kan alltid drömma) och framför allt både Livets Goda och Allt om Vin. Jag vill egentligen inte prenumerera på någon av dessa, men om man kan läsa nya och gamla nummer av de för 99 kr/mån och dessutom läsa en massa andra tidningar så kändes det plötsligt värt det. Jag har fortfarande bara provat gratiserbjudandet och det har fungerat bra.

Senaste numret av Livets Goda bjöd bland annat på en småtrevlig intervju med två av musiksveriges mest begåvade låtskrivare, Jocke Berg (Kent) och Peter Svensson (Cardigans), som båda hunnit utveckla ett gediget vinintresse under alla back-stagesejourer. Underhållande är ju alltid Anders Enquists ledare. Det är sällan jag läser ledare och känner att jag verkligen inte alls håller med. Med Enquist är det sällan jag inte känner så. Denna  utgåvas utlägg handlar om hur fel det är att säga att ett vin kommer vara bättre om 10-20 år. Så får man inte säga för ett bra vin är bra även som ungt, från första stund. Det må kanske vara sant, men även om jag inte är särskilt bevandrad bland kvalitetsviner med 20 år på nacken så känns det som man lugnt kan konstatera att vissa viner med tanniner med en strävhet likt en sked ren kanel i munnen (prova, det är inte kul) och galen, ungdomlig obalans kommer att vara bättre efter ganska många år i horisontalläge. Enquist passar även på att göra en fullständigt idiotisk jämförelse med hur förolämpande det skulle vara att säga till en vinmakare att hans vin skulle vara bättre om 10-20 år och hur förolämpande det skulle vara att säga till David Bowie att säga att hans skiva kommer vara ännu bättre om ett tag. Känns ju helt rimligt att jämföra ett vin, som utvecklas och ändrar karaktär över tiden, med musik som är inspelad och icke-formbar, där det är de personliga preferenserna och influenserna (bland annat) som påverkar hur man uppfattar ett vin.

Jag tror Enquist har rätt kul när han ska skriva sina ledare. Han sätter sig säkert ner och tänker "hur ska jag kunna provocera den här gången" och sen skriver han ihop ett lagom underhållande och narcissistiskt inlägg där han försöker sparka på alla andra och hävda sig själv. Vem skulle inte tycka att det var underhållande? Hade varit kul att se vad de andra vinskribenterna tycker om Enquist.

Bland vinskribenter, vinsamlare, bloggare, och annat kreti och pleti som skriver och i de flesta fall (ibland undrar jag om inte vissa vinskribenter/bloggare älskar sig själva mer än själva vinet...) älskar vin är det ett mycket vanlig uttryck. [Det här vinet kommer vara mycket bättre om 10-20 år; VoVs anm.]. Som sagt, han måste asgarva inför varje upplaga.


Jaha, lite vin ska det bli också. 2007 Château Pech-Latt har funnits på bolaget ett tag. Aktuell årgång verkar vara 2011. Vi har druckit det tidigare, men verkar inte ha bloggat om det. Den här flaskan åker mest fram i ett försök att på kortast möjliga tid hitta en flaska till dagens slaktarbiff. Vinet åker direkt i glaset och med det en lätt, finkornig fällning. M säger direkt "det här var annorlunda" och jag märker att det inte direkt är annorlunda på ett bra sätt. Jag kan hålla med om att det är annorlunda. Doften av lagerblad är oerhört tydlig och blandas av en märklig ton av brända vin- och blåbär. Vinet är örtigt och jag tycker jag hittar rätt tydliga drag av fat, men läser sedan att det bara legat 6 månader på betongtankar. Ser att även de på bolaget hittar fat, så jag är kanske inte ensam om det. Utöver ovanstående finns drag av av kött, peppar och salmiak. Tyvärr är alkoholen (14%) rätt så påtaglig. M var inte så förtjust, men jag tyckte det var riktigt trevligt. Tror inte det hade vunnit på att få ligga ytterligare. Vinet är gjort på 60% Carignan, 20% Grenache, 15% Syrah och 5% Mouvèdre

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Tack för tips om tidningstjänst, smygreklam som går hem, jo jag tackar ja ;)

Har i skrivande stund precis tagit en smygsniff på Le Hurlevent 2011, snacka om låg volym.. Hoppas det tar sig.

Vård o Vin sa...

Hurlevent var det sjukaste jag varit med om. Inte ett uns av doft initialt. Verkar som du korkat upp tidigt och det är förhoppningsvis rätt. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig hos dig. Hos oss gick det (doftbristen till trots) åt så snabbt att det aldrig hann utvecklas.

PS. Smygreklam vet jag inte. Outade det trots allt redan i rubriken ;)