onsdag 21 november 2012

2011 Ballade Carignan Vielle Vignes

Endruveviner gjorda på Carignan hör verkligen inte till vanligheten här hemma. Men det kanske man skulle ändra på...

Lars Torstensson verkar vara rätt förtjust i Carignan och druvan dyker upp på allt fler ställen tycker jag och då inte bara i bulkviner. Förutom att jag vet att den odlas flitigt i södra Frankrike har dock inte så jättebra koll på den, utan slår upp Carignan i Oz Clarkes bok Druvan bakom vinet. I den står det bland annat att carignan "...är på nedgång, men inte tillräckligt fort. En varmklimatsdruva som troligen gjort mer än någon annan druvsort för att fylla Europas vinhav mot slutet av 1900-talet." Allt är dock inte bara negativt utan Oz låter oss förstå att med låg avkastning, gamla stockar, bra dränering och perfekt position går det att göra fina viner (men man undrar ju hur ofta det händer). Men hur positiv man än vill vara när man läser texten framträder alltså en bild av en högavkastande druva som ger viner med massor av tannin och syra som inte ger någon större njutning.

2011 Ballade lanserades den 15:e november. Skördeuttaget är 50 hl/ha, vilket får ses som lågt med tanke på att man ledigt kan komma upp i 200 hl/ha. Jäsning och skalmaceration i 3 veckor och därefter har vinet fått spendera tio månader på betongkar. Vin de Pays des Côtes Catalanes skvallrar om dess att dess ursprung är i närhet till spanska Katalonien, närmare bestämt i närheten av Perpignan.

Mörk, blålila färg som något glesare än jag förväntat mig. Doften är ordentligt fruktig med framför allt blåbär, men även en gnutta hallon. Det finns en påtaglig kryddig, örtig ton som blandar sig fint med toner av lakrits. Ingen ek såvitt jag förstår, men ändock en viss antydan av vanilj. I munnen är både tanniner och syra påtaglig, samtidigt som munkänslan är oväntat rund. Dofterna går igen i smaken tillsammans med en lätt (ej irriterande) alkoholvärme. Fruktpräglad, syrlig svans med ok längd.

Inte alls fel och med en trevlig prislapp. Även M gillar't. Vet inte om jag kommer köpa fler, men det skulle säkert kunna blir ytterligare ett snäpp vassare efter ett år på rygg.


PS. Mer professionella omdömen finns härhär, här och här.

PS II. Efter att ha druckit upp resterna av flaskan från igår, så blir jag fundersam på om jag inte skulle köpa någon flaskan till. Riktigt fint att sippa på framför Californication :)

Inga kommentarer: