fredag 17 augusti 2012

2008 Allegrini La Grola

Jag har visst lite skit på objektivet...

För en gångs skull tycker jag att man med gott omdöme kan hänvisa till systembolagets hemsida, utan att känna att man behöver bre på det hela ytterligare. Flaskan inhandlades grab-n-go i Höganäs efter ett besök på den nyöppnade Saluhallen.

2008 La grola bjuder på syrliga körsbär som övergår i mer mogna drag av plommon. Salvia, som jag normalt har svårt att känna igen, märks tydligt. Vinet har lagrats 16 månader på ekfat (20% nya barriquer) och de har satt en tydlig, men inte överdimensionerad prägel. Detta tillsammans med drag av choklad och tobak. Dofterna går igen i smaken och jag uppfattar inte riktigt syran så hög som systemet vill påskina och viner känns även något fylligare. En klockren 9-9-9 på systemets klockor skulle jag säga.

Inte dumt alls och det funkade bra till vår blandning av närproducerade korvar, men utan något riktig wow-känsla.

 Sista vardagen på sommarlovet får man väl bjuda på 
(ricotta-)pannkakor till frukost? ;)

Inga kommentarer: