måndag 5 september 2011

2009 Château Tanunda Barossa Tower

Man kan inte alltid träffa rätt. Vin-rookies över på middag och jag inbillade att detta skulle kunna tillfredsställa både Ms smaklökar och vännernas. När jag själv provat så vågade jag faktiskt inte fråga vad de tyckte...

Barossa Tower är gjort på en Rhôneblanding med Grenache, Shiraz och Mourvèdre. Alkoholstarkt och sticksigt. Relativt fruktigt, men det klarar inte av hettan. Choklad och lite eukalyptus hittar jag också. Vet att munskänken gav den ett minus (-) i betyg, men minns inte vad de skrev. Är det inte lite märkligt att man inte hittar munskänken på munskänkarnas hemsida? 83-84p

2010 Gurra Gurra Creek som våra gäster hade med sig med anledning av mitt smeknamn (gissa vilket) var i så fall snäppet bättre. Gjort på 90% Shiraz och 10% Cabernet. Lite samma tongångar, men mer balanserat.

Ingen vidare vinhelg alltså...

Inga kommentarer: