onsdag 24 augusti 2011

2010 Tscheppe Weissburgunder

När vi i våras bytte köksluckor satt vi lite plikttroget in en annons på blocket på de gamla. Intresset var, föga förvånade ljummet. Vem vill egentligen ha solblekta gamla IKEA-luckor i björk? En av de som dock hörde av sig var en svensk boende i Österrike som undrade om vi hade möjlighet att lägga undan några luckor till sommaren. Jag tog för givet att luckorna skulle användas till det svenska sommarstället, men icke. Han hade letat runt i Europa på allt från österrikiska motsvarigheten till blocket till tyska Ebay utan att hitta luckorna som tydligen utgått ur IKEAs sortiment. Som tack för att vi la undan sakerna fick vi denna flaska.

Min tyska är lite knagglig (läs obefintlig) så vad som står på Tscheppe's hemsida har jag inte en aning om. Vinet är i alla fall en weissburgunder, alltså pinot blanc, och vi korkar upp utan att riktigt veta vad vi skulle vänta oss. Vi möts av ett ett kryddigt vin med en viss fetma i doften uppblandat med honung. I munnen är vinet härligt friskt och (tack och lov) torrt med toner av citrus och honung. Bra längd. Ett väldigt doft och smakrikt vin. Vinet förtjänar egentligen en utförligare beskrivning, men såhär fem dagar senare så tillåter inte mina anteckningar så mycket mer.

Stor tumme upp från både mig och M. Inte utan att man blir lite nyfiken på vad det kan ha kostat. Nu är flaskan uppdrucken och skulle det visa sig att det är ett 60 kronorsvin så tror jag inte att det skulle rubba vårt positiva minne, utan då är det bara att gratulera österrikarna till deras fina viner. För mig som mest druckit österrikiska grüner veltliner var detta klart intressant och gav definitivt mersmak. 90p och ett stort tack!

PS. Vi har även hunnit dricka en 2006 MASI Campofiorin. Viss ålder på detta vin alltså som de på etiketten hävdar ska kunna ligga 10-15 år. En initialt blygsam doft öppnar sedemera upp sig med mörka frukter, hänförda av katrinplommon. Ingen alkoholstickighet att tala om. Smaken är fruktig med något sträva tanniner och en begynnande mognad. Ok längd. Helt ok, men trots allt en besvikelse. Har säkert några år kvar, men 15 år tvivlar jag starkt på. Ska på MASI-provning i september, får se om det bjuds på något mer spännande då...

4 kommentarer:

Vintankar sa...

Hej!
Trevlig läsning tackar jag för.
Jag kan inget om Österikiska viner, men druckit desto fler Campofiori under åren.
Skrev en bloggpost om 2004:an tidigare i våras (http://jcvintankar.blogspot.com/2011/04/masi-campofiorin.html).
En favorit som dalat, men om det beror på mina preferenser eller om vinet förändrats är ju svårt att säga.
MASI-provningen låter intressant. Har tyvärr ingen möjlighet att ta mig till Stockholm just då, så jag hoppas på kommentarer från dig.

JC

Vård o Vin sa...

Provningen är i Helsingborg, så di kanske du kan komma ;)

Både 2006 och 2007 ska ju vara extra bra årgångar enligt MASI (första gången två årgångar i rad belönats med 5 stjärnor), så det borde ju inte vara vinet. Men jag håller med dig om att det känts roligare förut...

Vintankar sa...

Hej!
Jag har missat detta med MASI-provning.
Vet du datum och vart man anmäler sig, om det skulle passa.

JC

Vård o Vin sa...

Skicka ett mail, så vidarebefordrar jg ammälan till dig. Munskänkarna som ordnar om två veckor