måndag 27 juni 2011

Värdefull blogg?

Gav mig hän till min narcisistiska sida idag och googlade på Vård & Vin. Hamnade då på bloggvarde.se och fick reda på att bloggen är värd 8475 kr. Har ingen aning om hur man har räknat och jag tvivlar på att det stämmer. Det som dock var lite intressant var att den tyckte att Billigt Vin var värt ungefär dubbelt så mycket som Frankofilen (24 000 mot 12 000). Hade varit intressant att se hur de gjort beräkningen (det står säkert, jag har inte orkat kolla). Finare vinare tog, inte oväntat, täten med sina 58 000. Alla verkar inte vara indexerade, hittade exempelvis inte Svenssonssmakaren...

Så, nu vet ni som funderar på att pensionera er hur mycket ni ska sälja er för (eller i alla fall var ni ska leta om ni vill sälja er)...

10 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Hmf, ja där fick man. 569 kronor kommer man inte långt på..

Blir ingen försäljning i dag heller ;)

Vård o Vin sa...

Jaså, du hittade din? Det gjorde inte jag. Hoppas du har en annan inkomstkälla vid sidan av bloggandet ;)

Vintankar sa...

Det gick inte att hålla sig.
Jag var tvungen att testa, men kan konstatera att jag finns inte.

Dock: Jag tänker, alltså finns jag.

JC

Anonym sa...

Frankofilen har inget länkutbyte med andra bloggar, så det drar säkert ned. Antalet andra sajter som länkar till en blogg betyder nog en del.

Vård o Vin sa...

Säkert sant, fast det har väl å andra sidan inte Finare Vinare heller och det är lite skumt att de skulle vara värda så mkt mer...

Anonym sa...

Nu var man ju tvungen att prova; 30 525 kr - inte riktigt så man kan säga upp sig och köra heltid - å andra sidan det kan knappast Finare Vinare heller :)

Magnus

Vård o Vin sa...

Not bad, not bad! Frågan är bara hur man får tag i pengarna. Ska man lägga ut bloggen på blocket?

Jörgen Andersson sa...

24 000 - ojojoj! Innan jag vrider kroppen ur led i glädjevolter bör jag dock göra några räkneövningar. Först: vi är två, så det blir bara 12 000 var. Sen: räknat på alla timmar vi lagt ner på att skriva alla inläggen över tre och ett halvt år blir det inte mycket till timlön. Sen: om jag hade samlat alla mina vininköpskvitton skulle jag snabbt se att jag går back big time.

Vinotinto - grattis! Över 30 papp, då hade jag seriöst övervägt att säga upp mitt dagjobb och börja pimpla på allvar!

Ingvar Johansson sa...

Frågan är väl vem som vill köpa och vad man får när man köper en blogg. Resonemanget får mig att minnas en lokal storkonsument som varje gång han pantat tomglas glatt konstaterad "Ju mer en dricker desto mer tjänar man." Det verkar ligga något i det.

Vård o Vin sa...

Nä, visst. Det hela är lite fånigt. Det enda skälet att köpa är ju om nån importör börjar skriva om (och haussa) sina egna viner...men ska det vara någon idé får man ju nästan låta bli att berätta att det inte är samma person som skriver på bloggen, och det skulle nog lysa igenom rätt snabbt.

Nä, jag behåller nog mina 8 000 kr och fortsäter skriva mina taffliga inlägg. Vem vet, en vacker dag kanske det dyker ner en liten gratisflaska hos mig också och då har man ju börjat sin resa mot en lönsam blogg ;) (inte för att det är därför man skriver på bloggen)