måndag 8 juni 2009

When in France...

...drink Californian Zinfandel. Ja, jag vet, det låter inte klokt. Men som lite bakgrund kan jag berätta att mina föräldrar förra året köpte ett hus någon mil norr om Cannes av en britt. Han skulle flytta hem igen och när det väl var dags att bege sig så fick bohaget stanna kvar. Detta inkluderade en mindre vinkällare...eller i alla fall en vinhylla nere i källaren av högst varierande kvalitet. Skulle tippa på att 3/4 av vinerna redan är för gamla och på en del har dessutom etiketten trillat av. Men, det fanns även lite kul som några flaskor Champagne och lite utländska flaskor. Hur som helst så noterade jag sist vi var där att det fanns en flaska av 1997 Ravenswood Sonoma County Zinfandel. Vinet finns ju även här hemma i Sverige så inför resan till Frankrike köpte jag med mig en flaska av årgång 2005.

1997 Ravenswood Sonoma County Zinfandel har tappats på butelj den 31 mars 1999 enligt etiketten och med en syrahalt på 0.72g/dl. Doften känns ordentligt mogen, lite sötaktig med en lite mogen frukt. Efter ett tag dyker ett helt hav av sötlakrits upp. Även i munnen är vinet naturligtvis mogen med en inbjudande rundhet. Slutet bjuder på bra längd med överaskande syrlighet. Lite over the edge, men roligt att prova en riktigt mogen zin. Har lite dåliga anteckningar på hur frukten stog sig, men kanske är avsaknanden av anteckningar ett tecken på att det ändå fansn en del frukt kvar?

2005 Ravenswood Sonoma County Zinfandel's syrahalt var enligt etikett 0.61g/dl. Enligt bibendum är vinet gjort på 83% Zinfandel, 14% Carignan, 3% Petite sirah. Doften bjuder på fuktigt trä och mogna bär, med björnbär i frontlinjen. Vinet har lagrats 18 månader på franska ekfat vilket bidragit med en rejäl smörighet, som efterhand övergår i smörkola. I munnen är vinet naturligtvis strävare. Man finner inte alls samma syltiga sötma som i den äldre versionen. Den feta smörigheten återfinns även i smaken. Eftersmaken är oväntat kort.

En intressant jämförelse där det yngre vinet kändes för ungt och det äldre för gammalt. Vi var sex som provade och det blev ungefär dött lopp mellan de båda. Har själv lite svårt att sätta ner foten i något läger, men det var kul att se att 1997:an ändå stod sig bra i konkurrensen. Tyckte inte att 2005:an kändes sådär jättespännande för 179:-. Vinet skulle säkert vinna på att ligga några år. Kanske inte 8, men 3 år skulle säkert lyfta det lite till...men det får jag aldrig reda på, för så intressant var det inte att jag tänker köpa en pava till.

Inga kommentarer: