söndag 25 januari 2009

Någon som provat...

2007 La Raia Barbera? I dagens nummer av DNs Söndag redovisar Kronstam en lista som bygger på en provning av åttiotalet viner där man av utrymmesskäl tvingats banta redovisade viner. Han har som han skriver skurit av vid midjan och redovisat de bästa samt de viner man inte behöver tänka på. Skulle tippa på att ungefär hälften av de 80 vinerna är med på listan. Av åttio viner är det tre viner som är så dåliga att de kvalar in på listan. Man blir ju lite sugen på att prova 2007 La Raia Barbera. En italienare som får omdömet ej prisvärt, kvalitet -2 och mognads omdömet häll ut. Bottennotering på allt alltså. Men det är i alla fall ett ekovin ;) På Giertz (importörens) hemsida står det beskrivet som ett härligt vin, ungt och fruktigt. Har ni druckit så skriv en rad...

Kostar 119:- och det är lite för mycket för att jag ska ge mig på att recensera det bara för att en referens i bottenträsket.

6 kommentarer:

Kayaker sa...

Jag gissar på att vinet var defekt. Kronbåges recensioner ger jag f.ö. inte mycket för. De brukar drälla av underligheter.
Tror du t.ex.att Kronovalls bubbel är värt 169 spänn ens?

/Fredrik

Vård o Vin sa...

Välkommen hit Fredrik!
Ja, man undrar ju vad som kan ha varit galet med flaskan. Men man tycker ju Kronstam med sin erfarenhet skulle genomskåda sånt.

Har väl inte heller direkt Kronstam som referens när det gäller vintips...men funderar faktiskt på en flaska av bubblet. Mest för att jag inte har druckit så mycket kolsyrat med lite ålder...

Anonym sa...

BG "Jag hajpar Claude val Claude Val 16 ggår på två år." Kronstam kan såga bäst han vill. Drack igår ett vin som han tydligen sagt inte förtjände att kallas vin. Hur smakade det? Utmärkt och väldigt druvtypiskt.

Vård o Vin sa...

:) Ja, det luktar ju svårigheter att detektera defekta flaskor i alla hörn här...

Kayaker sa...

Så är det nog, och tyvärr är inte Kronskam speciellt ensam om det heller.
Tur att man jobbar mer objektiva saker! :-)
/Fredrik

Anonym sa...

Hei, flott vinblogg du har. Jeg har også en oversikt over svenske og norske viner på min side. Ta gjerne turen innom og fortell meg hva du mener omsidene.