onsdag 6 augusti 2008

Vintillverkningens ABC - Lars Torstensson

Ibland känns det faktiskt helt ok att avsluta semestern. När regnet fullständigt pissar ner utanför och det på en dag faller 60 mm regn är det inte så tungt. Så var det för mig i måndags. Idag är jag istället gräsänkling oh sitter och käkar kex i soffan och har det gott.

Nu till dagens inlägg. En enkel bokrecension.
Jag har läst en del böcker som berör olika druvor, lagring, vinprovning med med, men att läsa om själv tillverkningen berör de flesta böcker bara på ytan. Det kan man väl även säga att Torstenssons bok gör. Planerar man att bli vinodlare ska man hitta en bok som även berör D-Ö. Vintillverkningens ABC fördjupar sig dock och berör ämnen utöver vanliga "heltäckande" vinböcker. Språket är enkelt, lättbegripligt och skrivet på ett språk som känns personligt. Boken, som är på knappt 200 sidor, går enkelt att plöja igenom på en dag (om man inte har småbarn det vill säga ;). Boken är bland annat indelad i kapitel enligt odling, skörd, jäsning, lagring, assemblage, tappning och förpackning samt druvor.

Sammanfattningsvis så lyckas Torstensson på ett lättsamt sätt få ett på pappret lite halvtrist ämne att bli riktigt trevligt och lättsamt. Jag har nu fått klart för mig en del begrepp som jag skämts för att ha varit okuning om. Stark rekommendation till alla vinrookies...för det är nog trots allt de som har mest behållning av boken.

Inga kommentarer: