fredag 18 juli 2008

2006 Domaine du Vieux Lazaret


Har druckit vin från domänen en gång tidigare, tror det var nyår -05, då vi provade årgångarna 2002 och 2004. Minns att jag då tyckte att vinerna var väldigt olika och att mognadsgraden mellan årgångarna var så oerhört påtaglig, trots den i sammanhanget blygsamma åldersskillnaden. Jag trodde till och med att det var helt olika druvor när vi provade blint. 2004:an var väldigt syltig med mycket jordgubb, något som då föll mig på läppen. Det var precis när jag börjat intressera mig för vin på allvar och jag är inte säker på att jag hade uppskattat det lika mycket idag.

Dags då för 2006:an. Det sprider sig en stor, härlig doft av röda bär och jordgubbar i rummet när jag häller upp vinet för luftning. Ett sniff i dekatern ger även en rejäl laddning lakrisal. Vinet är inbjudande rubinrött. Får hålla mig till tåls lite, då jag måste hämta dottern med bilen annars hade jag hällt upp ett glas på studs. Drygt två timmar senare är lakritstonerna i det närmaste borta. Vi finner istället en kryddig doft med söta bär, hallon och jordgubbar och en diskret fatton. Vi hittar ingen källardoft och det animaliska touchen är minimal. Tycker ibland att man, när man dricker Rhônviner, funderar kring vem som varit framme och släppt sig i glaset...men inte idag. Fisfritt alltså. Första sippen på fastande mage gör att densamma tycks dra ihop sig, syran finns där alltså. En del sträva tanniner likaså. Eftersmaken är lång och bärbetonad. Tjuvkikar på vad Finare Vinare skrev om förra årgången, men finner här inga aprikoser eller persikor.
Riktigt trevligt, även om jag inte är lika begeistrad som sist. Då var det syltigheten som gjorde mig såld och den är inte alls lika påtaglig nu. Matkrävande och absolut ett framtidsvin. Imorgon åker vi till Norge, och även om det säkerligen kommer drickas en hel del vin så blir bloggmöjligheterna begränsade den kommande veckan.



Inga kommentarer: