tisdag 15 juli 2008

2003 Kevin Arnold Waterford Shiraz

Idag ska jag spela golftävling. Har spelat 6 hål hittills i år, och förra året mäktade jag med hela 8 hål. Året innan dess gick jag faktiskt en hel 18-håls rond...Det kan med andra ord gå precis hur dåligt som helst. Ute blåser det rejält och småduggar. Upplagt för en riktigt härlig dag alltså. ;) Ser faktiskt fram emot det. Har köpt en ny driver, som ska bli spännande att prova (den gamla hade för hög trampolineffekt).

Lite anteckningar från gårdagens vinintag:

2003 Kevin Arnold Waterford Shiraz, som trots namnet äöven visar sig innehålla 6% mourvèdre. Tror pappa köpt det i Danmark, men det har även funnits tillfälligt på systemet för 193:-. Vinet är mörkt rött med lite tegel. Doftar mustigt,rökigt av mörka bär, vanilj, lite kanel och chark. dofter som sedan går igen i smaken tillsammans med en pigg syra. Eftersmaken är hyggligt lång. Ett gott vin som inte lyckas sticka ut nämnvärt. Jag skulle inte lägga mer än 120-140 på det.

2004 Club des Sommeliers Crozes-Hermitage inköptes av föräldrarna på Border-shopen på väg hem från Frankrike. Inget höjdarvin. Röd, klar färg. Lätt rökig med chark, choklad, fat och bär. Runt i munnen, dick relativt klent. Kort eftersmak.

2003 Castello di Brolio Vin Santo lyckas bättre än de senaste dagarnas söta viner. Härligt bärnstensförgad. Doftar och smakar av torkade frukter (framför allt aprikos), nötter och lakrits. Även påtaglig alkoholdoft. Eftersmaken är lång och nötig. Skulle säkert passa utmörkt till en dessert med mandel i...jag njuter den ensamt.

Inga kommentarer: