måndag 2 juni 2008

Grillat i Linköping

Har i helgen varit uppe vid de gamla jaktmarkerna i Linköping. Vädret var (som över allt) fantastiskt. På lördagen åkte vid ut till Roxen och badade. Badstället var verkligen trevligt, men jag måste säga att jag verkligen är glad att vi numera bor i närheten av kusten. Insjöar kan aldrig kännas lika fräscht och friskt.

På kvällen bjuds vid på grillat och delar på tre viner. 2006 Argento gjort på Malbec var ett bra grillvin med blålila, ungdomlig färg och stöpt i formen för populistiska dussinviner med mycket frukt och vanilj. 2005 Campolieti har jag nämt tidigare. Ett ripasso med massor av körsbär, ceder och vanilj. 2006 är ute nu, så den här flaskan har nog legat ett litet tag. Tycler inte att cedertonerna är riktigt så påträngande som de var sist, vilket är positivt. Annars gott och insmickrande, men lite tråkigt när man druckit det några gånger. Tredje vinet kan jag inte ens komma ihåg just nu. Så spännande var det ;) Det mest intressanta ur vinperspektiv var att när vi kom tillbaka till vinerna efter en dryg timmes promenad, så var det i princip odrickbart. Vinerna lämnades i flaskorna utomhus och var surt och med en riktigt obehaglig doft när vi promenerat färdigt. Trodde inte att det skulle kunna bli dåligt så snabbt, men här var det inget snack.

PS. Kom på att jag aldrig uppdaterat er gällande vårt råttproblem. Råttan sågs totalt tre gånger och har sedan dess lyst med sin frånvaro. Jag hittade ett ställe bakom några stenar där den försökt bygga bo, men inte lyckats gräva tillräckligt djupt. Råttfällan funkade dock...har fått två möss hittills ;)

Inga kommentarer: