tisdag 17 juni 2008

2006 Corte Vigna

Vissa dagar vill jag inget hellre än att sätta på ungarna en tvångströja och slänga in de i ett ljudisolerat rum. Känns inte helt jättekul att känna så, men vissa dagar är man inte gjord för att vara förälder. Tur att man kan lägga band på sig. :)



Idag lyckades solen äntligen titta fram och det bjuds det på (snarare bjuder jag på) grillad fläskfilé med vitlöksstekt potatis. Med tanke på dagens humör känns vin snarast som en nödvändighet. M hade middag/fest för kollegorna för någon vecka sedan och då glömdes en flaska 2006 Corte Vigna, en montepulciano d'Abruzzo. Misstänker att det är ett "fulvin", men tar ändå emot det med öppna sinnen :)

Vinet är mörkt blårött. Doften bjuder på en hel del fatig vanilj, men även syltig körsbärsdoft och lite choklad. Smaken domineras främst av fat med liten cedertouch. Inga tanniner att snacka om, men dock viss syra. Ett ok vardagsvin, som inte bjuder på något extra.

Hittade en trevlig liten funktion (kartan längst ner i högra listen) där man kan se varifrån bloggbesökarna kommer och vilket av inläggen de läst. an blir inte så lite nyfiken på vilka ni är...kanske speciellt när man får fint främmande från Danmark och Tyskland. Ger er gärna till känna :)

3 kommentarer:

Garry sa...

Ja en och annan Corte Vigna har hamnat i mina köttfärsåser och lasagner. Bra syra, lättsamt och billigt bra precis till det. Provade senast Zetas "fulvin" och den var inte lika trevlig som Corte Vignan.

Vård o Vin sa...

Jaså? Det var några år sedan jag drack deras BiB men då tyckte jag att den var rikigt god. Det var dock innan jag snöade in på vin på allvar, så det kanske inte uppskattas längre...

Fast, det kanske inte handlar om samma vin förresten?

Garry sa...

Det är nog samma som nu har kommit på flaska. Den hade goda omdömen i tidningar och vinklubben.se hade den som vintips. Jag slog till men blev besviken på den märkliga syran Zeta. Corte Vigna är bra, Caldora var en annan favorit som verkar försvunnit. Mozaika(48kr!) och Pellerins Côtes du Rhône är mina favorit matviner just nu.