lördag 14 juni 2008

2004 Bettini Sassella


Ett tag sen sist. Har tyvärr varit lite torka på både vinfronten och övriga fronter. Huset är helt belamrat med saker då hantverkare håller på och renovera ett rum på ovanvåningen. Jättekul att vara hemma med två barn som springer omkring och pillar på alla verktyg. :-/

Vi spenderar helgen i Borås hos M's syster och hennes italienske man, Emi. Vi bjuds på lördagen på fläskfilé med ungbakad potatis och kryddsmör. Till detta får vi ovanstående vin. Emi beättar att vinet kommer fårn norra Italien där man (pga av kylan) mest äter riktigt fet mat till vinet. Vinet produceras i i regionen Valtellina och är DOCG-klassificerat.

Vinet är relativt ljust och har trots sin unga ålder redan en dragning åt tegel. Doften känns knuten och bjuder inte på särkilt mycket mer än körsbär och lite rödmogen frukt. Efter luftning framkommer en rökig chorizokänsla. I munnen bjuds det, förutom körsbär, både på ordentligt med tanniner och syra. Vinet känns inte riktigt moget att dricka, utan skulle nog må bra av några års vila. Jag funderar lite på vilken druva det kan vara, men får erkänna mig besegrad. Den tidiga mognaden för tankarna till Nebbiolo, men jag känner inte igen det som ett sådant.

Vid hemkomst slår jag upp regionen i Andreas Kjörlings Det italienska vinet (en bok som jag för övrigt inte är så förtjust i) och läser där att Sasella är underregionen och att Valtellina ligger sydöst om Milano. Vinerna görs på minst 90% Chiavennasca, vilket är det lokala namnet på Nebbiolo, och lagras minst 20 månader. Läser vidare att Valtellina Superiore kommer från de bästa vingårdarna och 1997 blev uppgraderat till DOCG. Tydligen görs det ett passitovin från samma region som heter Sforzato, det ska jag hålla ögonen öppna efter.

Kul att prova en ny italiensk region. Vinet i övrigt var jag inte särskilt imponerad av, det var helt enkelt lite för mycket tanniner och syra. Gav kanske inte det riktigt en ärlig chans heller, med lite lätt halsont och otillräcklig luftning. Synd att man inte hade nån mer falska att gömma undan...

4 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Jag kan varmt rekommendera något av Nino Negris viner. Han gör riktigt bra viner över hela prisskalan.

Vård o Vin sa...

Ok, var hittar man dessa? Är det oxå valtellina?

Vård o Vin sa...

Ah, nu hittade jag det. Det är alltså de som gör la tense.

Hade varit kul att testa deras 5 stelle vid tillfälle...

Ingvar Johansson sa...

Just precis. Jag har druckit Sfursat 5 Stelle ett par ggr och det är ett minst sagt imponerande vin. Det vore kul att besöka Valtellina och se de spektakulära vingårdarna. Kanske ett annat år.