söndag 22 juni 2008

2003 Domini Veneti Amarone Classico



Känner mig som en skadskjuten kråka idag efter gårdagens straffläggning. Har träningsvärk i tibialis anterior, rumpan (gluteus) och känner mig lätt svullen i höger knä...men jag börjar absolut inte bli gammal! ;)

Vi får med oss TT och Skökan hem på middag efter gårdagens drabbning. TT är en av två som fick mig in på vinbanan. Funderar en stund på vad jag ha rosm skulle passa med dagens grill, och kommer fram till att denna Amarone som nu legat i minst 1½ år sannolikt skulle må bra av att drickas snarare än att ligga ännu längre. TT sätter direkt efter första sniffet att det är ett Amarone. Doften bjuder initialt på stora mängder mörk choklad, som sen dränks i andra dofter. Vinet är bärigt, men inte särskilt fruktigt. Körsbären är naturligtvis där, men även en bränd, eldig pepprighet. Lite nyklippt gräs. Läste ett inslag om vinet på en annan blogg där man tyckte att det endast bjöds på vanilj. Så upplevde inte jag det. Vaniljen finns där, men är inte alls dominerande. Vinet är relativt fylligt, med en lätt bitter ton. Gott, men om inte minnet sviker mig så var Capitel de Roari, som kostar lika mycket, ett bättre köp.

Vi konsumerar även en flaska 2006 Louis Bernard Côtes du Rhône, vilket jag druckit tidigare. Ett budgetfynd, för sina 25 DKK. Relativt mycket mandel och tillsammans med vaniljen drar TT en parallell med mandelkubb. Syran är påtaligt vassare än i amaronen och med en del tanniner är detta en utmärkt matvin. Såg att det fått 86p i Wine Spectator. Vet inte om refernsen är att lita på, för det låter nästan lite väl högt...men ett trevligt köp är det och jag skulle gärna har några fler flaskor för vinkrävande vardagar :)

Inga kommentarer: