torsdag 29 maj 2008

Gnäll, gnäll, gnäll

Jag känner att jag snart måste sluta gnälla på vår ekonomiska situation snart...om t.o.m. jag känner att det börjar bli långrandigt så måste det vara ännu värre för er läsare.

Hur som helst...min sambo fick ut lite extra jourkomp och annan ersättning och fick på så sätt en ganska trevlig lönecheck den här månaden. Finemang, tänkte jag äntligen kan man kanske få köpa lite trevligt vin :) Ska kanske tillägga att vi hade 10 kr och 89 öre på kontot sista helgen innan månadens löning. När sen räkningarna skulle betalas så såg det dessto mörkare ut. Men huslån, CSN, el, dagis, bredband etc så slutade det på ca 25 000! Känns helt absurt. Tänk att man i en familj med två läkare (visserligen en föräldraledig) knappt klarar sig månaden ut! Som salt i såren så fick jag höra att min syster (lillasyter märk väl!) nästan tjänar lika mycket som jag och sambon tillsammans. Samtidigtsom jag sitter här och gnäller, så vet jag att det finns de som tjänar betydligt mindre och jag förstår verkligen att det finns många som får det tufft nu när räntorna stiger...

Strejken tog ju slut igår. Skönt för övriga personalen på sjukhuset att slippa slussas runt. När jag läste om budet så blev jag inte imponerad. Sex veckors strejk för en tusenlapp till övertygar knappast. I tidningen pratar många om att säga upp sig och flytta utomlands, men det tror jag inte riktigt på. Människan är ett vanedjur med djupt pinkade revir och även om några säkert flyttar till Norge eller Danmark tror jag knappast på någon massflykt...möjligtvis en massflykt från vårdförbundet. Ingångslönen på 21 100 har jag inte så mycket att orda om. Med läkarnas lägstalön på 23 500 som jämförelse känns det som en rimlig nivå.

Inga kommentarer: