lördag 17 maj 2008

2006 El Pedrosal

Det var ett tag sedan sist. Tillvaron har lite gått på tomgång utan några större happenings. Har inte heller druckit något vin och därför inte känt att jag haft så mycket att blogga om :( Ekonomin den här månaden har inte tillåtit några inköp och i källaren ligger i princip bara flaskor som jag antingen vill ska ligga ett tag till eller inte vill knäcka hur som helst. Hoppas verkligen det blir ändring på det snart! Vädret har för övrigt fortsatt sin solkavalkad. Det är bara idag som det varit mulet (f.ö. den enda dagen när tidningen lovat sol).

Över till El Pedrosal. Sprang in på systemet medan barnen och sambon satt i bilen. Lite stressad med andra ord. In snabbt alltså och valet till kvällens grill föll alltså på El Pedrosal. Drack 2004:an för dryga månaden sedan, som då hade legat drygt ett år i källaren. Då var vinet gott, ett riktigt kraftpaket och jag önskade jag hade sparat några fler för att följa utvecklingen. 2006 känns inte lika kul när vi väl avnjuter den. Doften bjuder på en ordentlig bunke röda bär, med kryddigt mustig ton och en nypa vanilj. Smaken är även den lätt mustig med fatkaraktär och inslag av gräs. Går bra ihop med grillbrickan. Vinet känns inte lika kraftfullt som sist. Detta är dock inte enbart av ondo, då det kändes lite väl överdrivet sist. Det innebär dock att jag inte är lika sugen på att köpa fler flaskor för att lära mig av utvecklingen i källaren.

Hoppas verkligen att det blir tillfälle till lite fler inköp framöver. Har en hel del flaskor som jag skulle vilja prova. Inte minst de på Allt om mats 10 i topp lista...

2 kommentarer:

Leif Östling sa...

2004:an är perfekt just nu

Vård o Vin sa...

Oh, det var länge sen nu jag drack El Pedrosal. vet inte om jag fortfarande hade uppskattat det, men det hade varit kul att ha kvar några flaskor för att följa utvecklingen...