lördag 5 april 2008

Årets första grillkväll

Efter en dag på lekplatsen i strålande solsken vankades det idag grillat hos grannen. Timjanmarinderad kyckling med sallad, halloumi, bulgur och grillade champinjoner. Till detta dricker vi tre viner. Lindemans Cabernet, 2004 El Pedrosal samt 2003 Palacio de la Vega. Tre enkla viner och jag tänker inte fördjupa mig mer i dessa. Tyckte nog att El Pedrosal drog längsta strået. Provade för första gången min Wine Aerator som nu anlänt från USA. Jag kommer återkomma med en utförligare utvärdering framöver. Kunde konstatera att i alla falla Palacio:ns doft vann mycket på att bli tappad genom Aeratorn. Testade aldrig skillnaden på smak, men tycker att det lovar gott för framtiden. Försöker klura ut vad vi ska ta för vin för det "officiella testet". Behöver två flaskor av ett vin som vinner på att luftas lite. Koonunga Hill, Campofiorin kanske...Förslag någon? Tänkte jämföra ett ett glas oluftat vin, med ett kört genom aeratorn och ett som dekaterats i en timme.

Hade köpt ost för en orimlig slant och hade egentligen tänkt korka upp en amarone idag, men nu blev vi ytterligare ett par och dessa stod för efterrätten. Får ta det en annan dag. Det är bara det att det nu börjar doft lite väl i kylskåpet...

Min son passade förresten på att bita igenom tungan under middagen. Han blev knuffad av en liten Pelle som också var på middagen, så att han slog hakan i ett bord och följdaktligen bet sig. Det blödde så det stod härliga till. Vi försökte få stopp på det med glass utan framgång. Till slut fick vi spraya Nezeril på och komprimera lite. Det smakade säkert apa och han skrek i högan sky...men vi fick stopp på det. Så här dagen efter är han helt opåverkad av det. Det är ett par-tre millimeters glapp i tungspetsen och antagligen blir det så även när det läkt. Vem vet, det kanske ger honom en "edge" hos damerna när det en gång (om si sådär 20-30år) ska till att hånglas ;)

Efter några tuffa veckor med sjukdom har nu (slutlingen?) sambon blivit sjuk i bihåleinflammation. Hoppas detta sätter punkt för vår "sick-streak". Jag är den enda som klarat mig...kommer säkert åka dit värst bara för det.

Veckans YouTube. Vet inte vad som är roligast. Stackarn som sjunger eller Paula Abdul-kopian i juryn.

Inga kommentarer: