fredag 11 april 2008

2007 La Gascogne par Alain Brumont


Efter en lång dag på djurparken tillsammans med barnen känns det otroligt skönt att det är fradag, M slutar i vettig tid och man ska få dricka lite vin. Famlijen som var emd på djurparken blir även kvällens middagsgäster. Middagen blir enkel med tomatsoppa och bröd. Frågan är vad man väljer till vin till tomatsoppa? Valet faller på La Gascogne par Alain Brumont och det funkar faktiskt ganska bra. M steker upp lite chorizo att ta i soppan och hettan och kryddigheten i de sjunger inte direkt med vinet, men soppan i sig gör det.

La Gascogne par Alain Brumont har lovsjungits på flera ställen nu, senast på Allt om Vins lista över årets vinare. Har därför varit sugen på att prova länge nu och blir glad då tillfälle bjuds. Vinet är gjort på lika delar Sauvignon Blanc och, den för mig okända druvan, Gros Manseng. Färgen är ljust, ljust gul. Doften är frisk med inslag av äpplen, päron och krusbär. Smaken är torr med frisk syra och domineras smakmässigt av päron, krusbär och äpplen. Efter en stund finner jag även en inte helt oangnäm(!) doft av manssvett. De andra håller inte med, så det kanske är något freudianskt över detta...? ;)

Blir sällan besviken på vita viner, även om rött vin är mer min kopp. Vinet är friskt och gott och jag ser fram emot nästa tillfälle. Kvällen avlsutas för övrigt med ostbricka med portvin, så lite rött fick jag även idag ;) Sen däckar vi kl 22:30...som småbarnsförälder ges ingen pardon till den som inte ahr vett att lägga sig i tid. Får se om man orkar för 23-slaget imorgon (läs idag)

Inga kommentarer: