lördag 22 mars 2008

Växthuseffekten

Såg precis en brittisk dokumentär på TV4 Fakta som gav skeptikerna till de rådande klimatmodellerna chansen att göra sig hörda. Det handlade om professorer, f.d. medlemmar av FNs klimatpanel, grundare av greenpeace m.fl. Alla hävdade de att man inte med säkerhet kunnat bevisa något av de påståenden som nu gäller angående människans påverkan på miljön. Det handlade snarast om naturliga variationer. Miljörörelsen framställdes som en så stark grupp...eller snarare religion att kritikerna i det närmaste betraktades som kättare. Jag kan för egen del inte bedöma trovärdigheten i de rapporter som läggs fram stup i ett, jag är helt enkelt för okunning i ämnet. Jag måste säga att teorierna om växthuseffekten och olika slags miljöpåverkan etc. låter trovärdiga och jag har nog i mångt och mycket anammat detta som sanningar. men, kanske lite väl snabbt. Det känns lite som när ekonomerna inför folkomröstningen gällande EMU la fram olika scenario där ekonomin både blomstarade och gick i stå vid ett eventuellt inträde. Det man i slutändan kunde konstatera var helt enkelt att ingen, inte ens experterna, med säkerthet kunde förutspå vilka effekter ett eventuellt inträde skulle ha på ekonomin...

Det jag tycker man helt missar i dokumentären är hur vi lever långt över jordens resuser, i alla fall i ett längre perspektiv än en mandatperiod. Det är här jag känner att vi har mest att vinna på den miljömedvetenhet som råder just nu. Vi försöker ta tillvara på jordens resurser bättre än tidigare, vi återvinner och fokuserar på de stora resursslukarna och försöker ta avstånd från dessa. Om detta nämdes inte ett ord i programmet. Jag har skrivit det förr, men påminner gärna igen om att köttindustrin står för ca 18% av de globala utsläppen...vinet för 0,08%. Valet för alla miljömedvetna känns självklart :) Visst ska man få äta kött, men kanske ska det vara ett helgnöje så att man verkligen njuter. Själv äter jag alldeles för mycket kött.

För att muntra upp mig efter ett ganska dystert inlägg blir det Kent ikväll. Jag är laddad!

Inga kommentarer: