lördag 15 mars 2008

Melodifestivalen

Har ju för första gången sedan barnsben fastnat framför melodifestivalen. Skrev tidigare att jag tyckte svenska folket skulle ha respekt för att de rösta fram rätt låter till finalen. Men ikväll dog mycket av den respekten. Sanna Nielsen röst är visserligen riktigt bra, men hade en ruggigt trist låt och ändå får den flest röster. Hade jag fått bestämma hade resultatet sett ut så här:

1. Christer Sjögren
2. Amy Diamond
3. C Perelli
4. Rongedal
5. Bengtzing
6. Nielsen
7. BWO
8. Sibel
9. Nordman
10. Frida feat. Headline

Förstår att det är lite udda att ha Christer som etta, men det är en skön låt och det hade varit grymt kul att se den i Belgrad. Amy sjunger också hon riktigt bra. Låten sätter sig och, även om hon är rätt valpig, så hade hennes ålder nog gett några gratispoäng. Dessutom lätt den snyggaste bakgrundssångerskan (hon på Amy's vänstra sida i början). Rongedal's låt var störtskön. Scissor sisters-kopia förvisso, men bra! Perelli är som hon är, en professionell artist. Hon kommer inte vinna. Nielsen som sagt rätt trist. Bengtzing strålar som vanligt energi. Hur speedad är hon i vardagen? BWOs låt kommer jag inte ens ihåg, den lämnade inget intryck alls. Sibel sjunger vackert, men trist låt. Nordman och Frida kändes som rätt givna i bottenskiktet. Min sambo trodde tidigare att Frida skulle kunna vinna. Efter att ha hört låten börjar jag fundera på om jag känner henne över huvud taget....

PS. Tycker lite synd om Carola efter senaste häxjakten. Hon får trösta sig med att det inte var hennes fel att de inte ens gick vidare. Låten höll helt enkelt inte.

Inga kommentarer: