fredag 8 februari 2008

Recioto di Soave

Blev grunlurad av min sambo för några veckor sedan då jag fyllde år. Hon hade ordnat barnvakt mha av en gemensam vän. Vännen kom förbi med en liten present och lådsades att hon bara skulle komma in en snabbis. Jag hade lagt fram oxfilé, men sambon incisterade på att få tillaga den. Jag blev lite konfunderad när hon stekte upp en liten bit kött som bara knappt skulle räcka. När hon sedan med ca 30 min. tyckte att jag skulle vänta med att öppna och dekantera vinet, som jag eg. ville skulle dekateras minst en timme blev jag ännu mer förvirrad. Naiv som jag är trodde jag bara att min sambo hade ett annat vin på lut. Men, visade det sig sen, vi hade alltså fått barnvakt.

Det bar av till italiensk restaurang med gott käk. Till efterrätt beställde jag in tiramisú. Jag hade sett att de hade Recioto di Soave i vinlistan och eftersom jag aldrig smakat det var jag ju tvungen...och vilken smakupplevelse! Sött och packat med mango och ananas. Helt fantastiskt! Gick redan nästa dag och beställde två flaskor på systemet. Har hämtat de idag och kan knappt vänta till jag får tillfälle att korka upp den första.

Vinkällaren börjar f.ö. bli full nu. Har köpt ytterligare ett vinställ för 45 flaskor. 8 plaster är det kvar...

Inga kommentarer: