lördag 15 december 2007

Glass!

Måste naturligtvis ta upp ytterligare en av mina laster, nämligen glass. Har gått igenom det mesta av det bästa på marknaden på jakt efter den utlimata smakupplevelsen. Igår provade vi ICAs nya Tiramisu. ICA har ett sortiment av lite finare glass där deras trippelchoklad ( eller vad den nu heter) varmt kan rekommenderas. Tiramisun var dock en liten besvikelse. Lite isig i konsistensen. God, men inget extra. Jag hade gärna sett att det var lite kexbitar i eller nåt annat som lyfte konsistensen.

Favoriten är nog antingen Hägen Dasz eller Ben & Jerry's strawberry cheescake. Både är grymt fina. Jag gillar även Siaglass ekologiska vanilj. Grym, gräddig konsistens och bra vanlijsmak. Besvikelsen är tveklöst Lejonet och Björnen (gånger flera dessutom). "inga konstigheter, bara glass", är deras slogan. Trots det så hade deras strawberry cheescake inga ägg i innehållsdeklaration och fettet kom inte från grädde utan bestod av smörfett. Plus massa annat skit. "Mycket konstigheter, liknar glass" är en bättre slogan...eller varför inte en amerikansk "I can't believe it's not ice cream"-variant.

Jakten går vidare!

PS. Drack förresten en flaska Chateau de Fontenille 2003 häromdagen. Den hade legat i källaren i drygt ett år och jag hade hoppats på stordåd. Sist jag drack den var nämligen i septmeber förra året. Då var den väldigt skarp utan att bjuda på något extra. Den har ju blivit väl mottagen av olika recencenter. Nu var den lite mer ängenäm, men fortfarande inte någon höjdare. Doften var klart godkänd med bl a kaffe och svarta vinbär. Smaken ok, ganska gott. Det var dock tyvärr eftersmaken som satte ribban: Relativt kort och väldigt skarp, på gränsen till lite sur. En del av det hade försvunnit sedan förra gången, men alltför mycket fanns fortfarande kvar. Jag har två flaskor kvar och de får ligga minst ett år till. 78p

Inga kommentarer: